9 tips för att planera vardagsmaten

Pandemin har gjort att många jobbar hemma, något som förutspås fortsätta även efter att restriktionerna har lättat. Med det ställs högre krav på att planera vardagsmaten. Gör kvällsmat som blir en god lunchlåda dagen efter. Om det dessutom enkelt kan varieras till något nytt dagen efter känns lunchpausen genast roligare. Här ger vi nio konkreta tips för att planera vardagsmaten.

Att planera är A och O för att få ett bra flyt i hemmaköket och inte bli stressad av hemmaarbetet, hämtningar och skjutsningar av barn och alla andra åtaganden vi har vid sidan av jobbet eller studierna. Och om du är mellan jobb är det kanske viktigare än någonsin att planera sina inköp för att hålla en nedbantad budget.

Hemmalunchen kan alltid lösas genom att bunkra upp med frysta eller kylda färdigrätter. Men i längden blir det lätt en smula torftigt och inte minst oekonomiskt. Smartare, billigare och godare då att istället planera för att kvällsmaten även ska bli luncher under arbetsveckan.

Kyckling och lax kan ge mat i flera dagar

Vissa rätter och råvaror passar bättre än andra för det här tankesättet när du planerar vardagsmaten. Hel, ugnstekt eller grillad kyckling och helstekt lax är sådana exempel som är perfekta för att ge mat flera dagar framåt i olika varianter. Med rester från dessa gör du enkelt paj och sallad till supergoda luncher. Överbliven pasta blir lätt en sallad eller gratäng senare i veckan.

Köttbullar bra grund för variationer

En annan rätt som är väldigt tacksam för att variera under veckan utifrån ett storkok är köttbullar eller vegobullar. Köp ett kilo blandfärs och rulla köttbullar på söndagen för en rustik, klassisk söndagsmiddag som uppskattas av alla i familjen, gammal som ung: köttbullar, kokt potatis, lingonsylt och gräddsås. Eller prova en vegetarisk variant gjorda på linser och havre.

Bullarna är sedan perfekta i en tomatsås till måndagspastan och på en matig smörgås till lunch på tisdagen. Eller varför inte göra en wrap, likt en falafelrulle, med kött/vegobullar och rödbetssallad.

9 tips för att planera vardagsmaten

  • Gör en veckomatsedel som du kan handla utifrån en eller två gånger per vecka.
  • Planera för restmat och variationer och volymer för lunchlådor.
  • Variera råvarorna och försök få in minst en fiskrätt, en vegetarisk rätt och en fågelrätt.
  • Tänk vegetariskt som en naturlig del av menyn, inte som ett alternativ eller att du avstår från något annat.
  • Håll en av veckans rätter öppen för att bestämma utifrån vad som finns i butiken: erbjudanden, säsong, färskt.
  • Om det blir rester kvar du inte har planerat för, prioritera dem istället för att hålla strikt vid veckomatsedeln. Alternativt frys in för att plocka fram till en lunch längre fram.
  • Ta med egna matkassar till butiken – att köpa kassar varje gång du handlar är onödiga pengar i sjön.
  • Handla inte hungrig. Det blir dyrt, då du lätt plockar på dig onödigt godis och snacks.
  • Bygg upp ett basskafferi. Ha alltid lök, ett brett sortiment kryddor, krossade tomater, bönor, linser, några olika frysta råvaror/rätter och en uppsättning torkade såser och soppor hemma som räddare i nöden.

Anders Tegner

Anders har jobbat som kock i över 30 år. Han har erfarenhet av allt från bra krogar till storkök och utvecklingskök i livsmedelsindustrin.

Anders utgångspunkt är att laga mat från grunden med färska råvaror, men förstår behovet av genvägar till god vardagsmat. Därför delar han med sig av sin matlagning och tipsar om goda såser på Blå Bands blogg.

Tillhörande Recept

TACK FÖR ATT DU
KONTAKTAR OSS!

Ditt meddelande är nu sänt till vår konsumentkontakt. Det kan ta några dagar innan vi återkommer. Tack på förhand för ditt tålamod.

Hälsningar Teamet på Blå Band

Prenumerera på vår blogg

Vi delar med oss av lätt- och snabblagade recept och kunskap om matlagning från grunden.