Vanliga frågor

Sortiment/Butiker

Beslutet att ta bort en vara grundar sig oftast i minskad i efterfrågan hos våra konsumenter. Vi förstår att det är tråkigt att en favorit försvinner,  men vi hoppas att du hittar en ny favorit i vårt breda sortiment. Läs mer om våra produkter här: https://blaband.se/produkter/

Beslutet att ta bort en vara grundar sig oftast i minskad i efterfrågan hos våra konsumenter. Vi förstår att det är tråkigt att en favorit försvinner,  men vi hoppas att du hittar en ny favorit i vårt breda sortiment. Läs mer om våra produkter här: https://blaband.se/produkter/

Våra produkter hittar du i de flesta matvarubutiker. Utbudet varierar mellan butikskedjor och över tid och vi kan dessvärre inte svara på om en specifik produkt finns i en specifik butik, utan hänvisar dig till att efterfråga produkten i butiken.

Produktrelaterat

Du finner information kring hur förpackningen ska återvinnas på respektive förpackning.

Vi är anslutna till FTI, förpacknings- och tidningsinsamlingen som hjälper oss att säkerställa att vårt förpackningsmaterial tas om hand om och återvinns på rätt sätt. En viktig del i det är att man som användare på ett enkelt sätt ska kunna återvinna förpackningarna som våra varor levereras i. För mer information om FTI, läs här: https://www.ftiab.se

Blå Band ägs av GBFoods och på global nivå arbetar vi på med flera olika projekt för att värna om vår värld. Vill du läsa mer om hur vi ser på en hållbar framtid och vilka projekt vi för närvarande arbetar med, kan du läsa mer här:

https://www.thegbfoods.com/content/protecting-environment

I en del produkter är det nödvändigt att använda palmfett för att garantera optimal konsistens och smakkvalitet, där det idag inte finns en ersättning som motsvarar de egenskaper vi söker. Vi använder oss av RSPO certifierad palmolja och stödjer hållbar produktion av palmolja och investerar kontinuerligt i forskning och utveckling av våra produkter.

För mer information om RSPO, läs här: https://www.rspo.org

Vi strävar efter att använda så lite tillsatser som möjligt i våra produkter. Då tillsatser används indirekt eller direkt begränsas det till ett absolut minimum. Vi uppfyller alltid europeiska föreskrifter.

Samtliga tillsatser som används i Blå Bands produkter är godkända av Livsmedelsverket. Reglerna för tillsatser i matvaror är stränga, för att en tillsats ska godkännas måste den till exempel vara av värde för konsumenten eller nödvändig för livsmedlets hantering.

Vi investerar kontinuerligt i forskning och utveckling av våra produkter. Användning av tillsatser minskas så snart vi kan garantera en hög standard på våra produkters smak och konsistens och kan säkerställa optimal kvalitet på produkten tills dess att Bäst-före datumet passerats.

Läs mer om tillsatser på Livsmedelsverkets hemsida

Jästextrakt innehåller smakförstärkande egenskaper naturligt. Jästextrakten räknas inte som ett tillsatsämne liksom tillsatser smakförstärkare, utan kategoriseras som en naturlig smakberedning.

I tillverkningsprocessen av våra produkter använder vi inte några ingredienser eller tillsatser som innehåller eller är tillverkade av genetiskt modifierade organismer (GMO).

När det gäller allergeninformation hänvisar vi till ingredienslistan som vi deklarerar på produkten.

Där informerar vi om alla allergener som definieras i EU-förordning 1169/2011, om tillhandahållande av livsmedelsinformation till konsumenterna.

Vi visar allergeninformationen i fetstil i ingredienslistan för att vara så tydlig som möjligt.

När det gäller Bäst före -datum hänvisar vi till det tryckta datumet som anges på förpackningen. Datumet är en garantistämpel, där vi garanterar kvaliteten på produkten inom denna hållbarhetstid om produkten lagras på det sätt som anges på förpackningen. Vi rekommenderar dock till att titta, lukta och smaka på produkten innan man slänger den, för att avgöra ifall den går att förtära.

Reklamationsärenden

Vi har väldigt strikta rutiner vid tillverkning, kvalitetskontroll och distribution av våra produkter. Kvaliteten på våra produkter och våra konsumenters nöjdhet är vår högsta prioritet.

För att vi ska kunna undersöka och hitta orsaken till att det blivit fel så behöver vi lite mer information från dig. Klicka på länken nedan för att fylla i vårt reklamationsformulär så återkommer vi så snart vi kan för uppföljning och åtgärd:

https://blaband.se/kontakt/

Kom särskilt ihåg att fylla i din produkts bäst-före-datum i formuläret. Det hjälper oss att hitta orsaker till avvikelser som i sin tur hjälper oss i vårt förbättringsarbete.

Tävlingar & Sponsring/samarbeten

Du hittar fullständiga tävlingsvillkor i “Regler & Villkor” (länk till ny sida) för varje tävling. Vi hanterar alla personuppgifter enligt GDPR 2016/679,  och det innebär att vi inte har rätt att offentliggöra information om vinnare efter avslutad tävling.

Vad roligt att du deltagit i en av våra tävlingar, och dessutom vunnit! Vi kontaktar vinnarna personligen, antingen per e-post eller via telefon, alternativt så skickar vi ut vinsten med ett följebrev signerat av avsändaren inom 1–2 veckor efter avslutad tävling.

Tack för visat intresse för Blå Band och våra produkter! Vi använder våra redan upparbetade kanaler för samarbeten, så vi kan i dagsläget inte erbjuda nya samarbeten.

TACK FÖR ATT DU
KONTAKTAR OSS!

Ditt meddelande är nu sänt till vår konsumentkontakt. Det kan ta några dagar innan vi återkommer. Tack på förhand för ditt tålamod.

Hälsningar Teamet på Blå Band